Deze maand besteedde WTC Rotterdam Art Gallery in een duo-expositie met veteraan Ton van Os aandacht aan het werk van Lisette Schumacher, die sinds haar afstuderen aan de Willem de Kooning-academie in 2014 deel uitmaakt van het jonge talentenprogramma van Vonkel.
Wie via de ingang aan de Rotterdamse Meent de galerie binnenkomt, wordt verwelkomd door twee recente werken van Lisette Schumacher. Krachtige schilderijen met fellere kleuren dan zij normaal gesproken toepast en waarin zij doorbouwt op haar centrale thema: de sfeerbeleving van ruimtes. Een doorkijk naar de lager gelegen expositiezaal toont eveneens twee doeken van haar hand. Dit zijn misschien wel de meest fascinerende van de gehele tentoonstelling. Ingetogen blauwgrijze schaduwvlakken en zachtgele lichtbanen geven een totaalimpressie van twee vertrekken. Niet slechts een geabstraheerde weergave van vloer, muren en plafond, maar ook van het gevoel dat je bekruipt als je deze ruimtes zou binnenstappen.
WTC0
WTC1
Wie voor de entree in de centrale hal van het WTC kiest en hier de statige trap afdaalt, staat in eerste instantie oog in oog met de grote doeken van Ton van Os. Schilderijen die een hommage blijken aan de Amerikaanse componist Morton Feldman. Volgens Jan Donia die de expositie opende, verbeelden zijn doeken de abstracte klankvelden uit diens muziek: ‘schijnbaar tijdloos in een ruimte die onbegrensd lijkt’. Ook als je als toeschouwer deze achtergrond niet kent, ontkom je niet aan de indruk van wat Donia in zijn openingswoord terecht een ‘uitdijend heelal’ noemt. Dit komt ongetwijfeld door de aanwezigheid van de vele zwevende, bolvormige lichamen in de schilderijen en het gevoel van eindeloze ruimte die de doeken oproepen.
In de grote zaal ontmoeten beide kunstenaars elkaar. Een serie kleine ‘dagboekfragmenten’ uit New York van Lisette Schumacher gaat de dialoog aan met de reusachtige kleurvlakken van Ton van Os. Op basis van het concept dat de kunstenaars delen, namelijk de verbeelding van ruimte, zou je verwachten dat er vooral parallellen te trekken zijn. Het zijn echter de verschillen die het meest in het oog springen. Het werk van Lisette Schumacher ontleent zijn kracht aan subtiliteit, dat van Ton van Os aan sterke kleuren en de illusie van diepte. Lisette Schumacher is op een zoektocht naar abstrahering, Ton van Os onderscheidt zich door gedetailleerde figuratie. Wat de duo-expositie met name interessant maakt, is het grote verschil in beeldtaal. Ton van Os studeerde in 1962 af, Lisette Schumacher 52 jaar later. De expositie brengt duidelijk de invloed van de tijdsgeest op de beeldtaal van de kunstenaars in beeld.

WTC4

WTC3

De duo-expositie van Ton van Os en Lisette Schumacher was in november 2015 te zien bij WTC Rotterdam Art Gallery. Nieuw werk van Lisette Schumacher is van 10 t/m 14 februari 2016 te zien in de stand van Vonkel tijdens Rotterdam Contemporary Art Fair. 

Bezoek de kunstenaarspagina van Lisette Schumacher.